O pracy Konsultanta Ślubnego marzy wiele kobiet, a także mężczyzn. Gdy byłyśmy małymi Dziewczynkami to w skrytości serca niemal wszystkie śniłyśmy o księciu z bajki i białej sukni. Wspaniały ślub to pragnienie właściwie każdej Kobiety. Tak zostałyśmy stworzone, że jest w nas potrzeba sprawiania radości innym i uszczęśliwiania ich. A gdy do pełni szczęścia dochodzi też chęć własnego spełnienia zawodowego, wtedy zawód Konsultanta Ślubnego jawi się jako wybór idealny.
Gdy wszedł na ekrany kin film z Jennifer Lopez “Powiedz tak” – na całym świecie w sercach wielu kobiet zrodziło się pragnienie zostania Konsultantkami Ślubnymi. Można więc powiedzieć, że film ten był znaczącym krokiem na drodze popularyzacji tego zawodu – i to w wymiarze światowym.
Jakimi więc predyspozycjami i cechami powinien odznaczać się Konsultant Ślubny?
- Zdolności organizacyjne
Zawód Konsultanta Ślubnego opiera się w ogromnej mierze właśnie na zdolnościach organizacyjnych. Jedna Młoda Para na organizację ślubu średnio musi przeznaczyć 200 godzin. Konsultant Ślubny zaś w sezonie ma do obsłużenia 6-12 takich kompleksowych ślubów. Zapewnienie wszystkim swoim Klientom usług na najwyższym poziomie będzie możliwe tylko dzięki dobrej organizacji pracy. W wielu rzeczach można się doszkolić, ale osoby z natury spóźnialskie albo ze skłonnością do niedotrzymywania terminów lub też takie, które robią wszystko na ostatnią chwilę będą miały ogromną trudność, by odnaleźć się na tym rynku.
- Kreatywność
Do zadań Konsultanta Ślubnego bardzo często należy stworzenie kompletmego pomysłu na ślub, a już zawsze odpowiedzialny jest on za jego realizację, dlatego głowa pełna nieszablonowych pomysłów i rozwiązań jest bardzo potrzebna. Dla tych, którzy o swojej kreatywności myślą z pewną obawą, mam dobrą wiadomość: tej umiejętności można się nauczyć! Naprawdę!
- Umiejętność zarządzanie budżetem i negocjacji
Wiele wesel ma ograniczony budżet, dlatego – aby się w nim zmieścić – Konsultant Ślubny nieraz musi wykazać się właśnie kreatywnością, gdyż budżet taki trzeba często wielokrotnie reorganizować. Do zadań Konsultanta należy też negocjacja jak najlepszych warunków dla swoich Klientów, dlatego dobrze jest mieć doświadczenie w tym zakresie, albo przynajmniej nie bać się proszenia o więcej niż jest nam oferowane. Tutaj słowem – kluczem jest asertywność.
- Zdolność empatii
Kolejną ważną umiejętnością Konsultanta Ślubnego jest talent do słuchania, a także wczuwania się w sytuację drugiej osoby, aby jak najlepiej zrozumieć i zaspokoić jej potrzeby. I to nie tylko w stosunku do Młodej Pary, choć ona jest oczywiście najważniejsza, ale także w relacji do Rodziców, Dziadków, a także Gości. Zawód Konsultanta Ślubnego oznacza kontakt z innymi ludźmi, więc Kandydatka lub Kandydat musi taki kontakt lubić i nie może się bać nawiązywania nowych znajomości.
- Odporność na stres
Powinniście również umieć podejmować szybko decyzje. Pracując jako Konsultant Ślubny będziecie prawdopodobnie doświadczać ogromnej satysfakcji i przyjemności, ale jednocześnie może kosztować Was to niemało stresów. Nie wolno jednak pozwolić emocjom się zdominować, dlatego konieczne jest opanowanie w każdej sytuacji, dlatego odporność na stres jest bezwzględnie konieczna. Inaczej Wasz entuzjazm do tej pracy szybko się wypali, a nad satysfakcją będą dominowały nieprzyjemne emocje. I chociaż duma i szczęście po wspaniale zorganizowanym weselu to cudowne uczucia, to pewnie szybko zacznie rodzić się refleksja, czy to aby na pewno Wasza praca marzeń? Także i tu jest jednak pocieszająca nowina: odporność na stres jest do wypracowania, ale wymaga to czasu. Więc jeśli jest to dla Was pewien problem, a wciąż myślicie o pracy w zawodzie Konsultanta Ślubnego, sugeruję kontakt z psychologiem biznesowym.
- Dyspozycyjność
Godziny spotkań Konsultanta Ślubnego z Klientami często przypadają wieczorami oraz w weekendy (nie wspominając o działaniach w ramach Koordynacji Dnia Ślubu). Nie sposób także uniknąć w tej branży różnego rodzaju “niespodzianek”, gdyż do naszych zadań należy branie ciężaru przygotowań i stresów na swoje barki i musimy być gotowi, aby niespodziewane sytuacje i konieczność rozwiązywania bieżących problemów organizacyjnych, gdyż niespodziewane sytuacje i czynnik ludzki stawiają nas czasami przed koniecznością całkowitego przearanżowania pracy i sprawiają, że do domu – zamiast o 16 – trzeba wrócić o 23.
Gdy mamy Dzieci musimy być pewni, że jesteśmy w stanie zapewnić im opiekę w takich właśnie przypadkach.
W Dniu Ślubu Konsultant Ślubny w ramach Kompleksowej Organizacji Ślubu i Wesela pozostaje do dyspozycji Młodej Pary, Podwykonawców oraz Gości właściwie przez całą dobę, co praktycznie oznacza pracę od wczesnych godzin porannych zwykle do 2 w nocy lub nawet do końca wesela. Takie zaangażowanie nazywa się Koordynacją Dnia Ślubu. Zdarza się często, że na koniec wesela, które trwa przykładowo do 5 rano, należy rozliczyć się ze zużytych alkoholi, a także służyć pomocą odjeżdżającym gościom. Taki weselny dzień Konsultanta Ślubnego może trwać nawet od 5 rano jednego dnia do 8 rano kolejnego dnia plus czas na dojazd z i na miejsce. Wiąże się to ze sporym wysiłkiem zarówno emocjonalnym jak i fizycznym. Posiadanie w swoim profesjonalnym CV takiego doświadczenia jak praca kelnerki czy barmanki, pozwoli nam mieć pewność, że poradzimy sobie z takim wyzwaniem.
- Prawo jazdy
Mobilność Konsultanta Ślubnego jest nieodzowna. Musi on bowiem zorganizować dojazdy na spotkania, wspólne odwiedziny lokalizacji, często oddalonych o kilkadziesiąt kilometrów i to nierzadko w miejscach, gdzie nie dojeżdża niemal żadna komunikacja publiczna. W takich przypadkach najlepszą opcją jest posiadanie prawa jazdy i samochodu. W związku z tym, że tych dni w roku gdy potrzebujemy samochodu nie ma aż tak dużo, możemy pomyśleć o wynajęciu auta na te dni. Ewentualnie można posiłkować się w tym wymiarze pomocą osoby trzeciej, która będzie nas wszędzie wozić.
- Zdolności językowe
Władanie komunikatywnym angielskim – przede wszystkim w mowie – jest koniecznością, bo do tłumaczenia korespondencji mailowej zawsze można kogoś zatrudnić. Jeśli jednak sam kandydat na Konsultanta nie zna angielskiego nie musi rezygnować z marzeń o tej pracy. Może bowiem podjąć współpracę z osobą, która zna ten język i zapewni go, że będzie towarzyszyła mu na wszystkich spotkaniach z zagranicznymi Klientami oraz oczywiście podczas Koordynacji Dnia Ślubu. Warto jednak być samowystarczalnym, dlatego inwestycja w lekcje języka angielskiego dla siebie z pewnością w niedługim czasie zaprocentuje.
- Hobby i zainteresowania
Łatwiej jest obracać się w kręgu, który się zna, dlatego dobrze by było, aby to, co związane ze ślubami, weselami, hotelarstwem, eventami, przyjęciami, dekoracjami czy grafiką wchodziło w krąg Waszych zainteresowań, W sytuacji idealnej – jeśli jest lub mogłoby stać się Waszym hobby.
- Przedsiębiorczość
Założenie własnego biznesu zawsze poprzedza namysł, stworzenie planu – a najlepiej business planu. Idealnie, jeśli jesteście w stanie przygotować taki plan, gdyż wtedy łatwiej ocenić, ile trzeba zainwestować i jakich zysków można się spodziewać. Jeśli owocem namysłu będzie założenie własnej firmy – wiedza z zakresu prowadzenia firmy, podstawowych kwestii podatkowych, kadrowych oraz księgowych będzie bardzo pomocna. Podobnie, jak umiejętność poruszania się w świecie biznesu czyli w praktyce wyszukiwanie i wykorzystywanie szans biznesowych oraz przewidywanie zagrożeń.
- Chęć samodoskonalenia
W pracy Konsultanta Ślubnego wiedza i praktyka w dziedzinach takich, jak hotelarstwo, gastronomia czy bezpośrednia obsługa Klienta są nie do przecenienia. Ale nawet jeśli macie już wiedzę czy doświadczenie w tych dziedzinach, konieczne będzie ukończenie specjalistycznego Kursu Konsultanta Ślubnego. Pozwoli on na zapoznanie się z osobami pracującymi w tym zawodzie, zdobycie niezbędnej wiedzy z zakresu organizacji ślubów i wesel, a także da Wam Certyfikat, dokumentujący Waszą wiedzę i umiejętności. Jak dokonać wyboru odpowiedniego kursu czy szkolenia? Warto w tym temacie zaufać Polskiemu Stowarzyszeniu Konsultantów Ślubnych.
…I jak? Jest tu jeszcze ktoś chętny?